o projekcie
0
POGROMCY PROBLEMÓW – EUROPEJSKI WYMIAR WALKI O PRAWA CZŁOWIEKA. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW POPRZEZ DRAMĘ I DIALOG MIĘDZYKULTUROWY.
Zaczęło się…
Wszystko zaczęło się w Southampton w sierpniu 2009, gdzie Oktawia Gorzeńska, Lucie Havlisova i Liina Kaar spotkały się na kursie dramy na tamtejszym uniwersytecie i podjęły decyzję o współpracy. Od września do lutego trwały przygotowania aplikacji, poszukiwania pozostałych szkół partnerskich oraz organizacja wizyty roboczej w styczniu 2010 roku w Gimnazjum nr 1 w Gdyni. W działania zaangażowało się wiele osób – w naszej szkole szczególnie, poza koordynatorem, Anna Leszczyńska i Aldona Zmuda Trzebiatowska, na każdym kroku wspierane przez panią dyrektor Ewę Wołowską i panią wicedyrektor Dorotę Brylską. W lutym 2010 roku nasz wniosek został złożony jednocześnie w ośmiu krajach. Dobrą wiadomość otrzymaliśmy w czerwcu – w konkursie ogłoszonym przez Komisję Europejską dostaliśmy 92,40 punkty.
Projekt w pigułce
Projekt „Pogromcy problemów” porusza temat praw człowieka oraz twórczych sposobów rozwiązywania problemów (poprzez dramę). Uczniowie rozpoczną pracę od przeprowadzenia ankiet w każdym z krajów uczestniczących w działaniach na temat źródeł szczęścia oraz problemów, które dotykają ludzi. Rezultaty zostaną porównane i wykorzystane przez międzynarodowe grupy tematyczne. Pragniemy utworzyć grupy: ekologiczną, filmową, dramową, dziennikarską i nauczycielską. Celem projektu jest wypracowanie sposobów rozwiązywania problemów oraz zwiększenie motywacji uczniów, jak również refleksja nad prawami człowieka w krajach partnerskich. Uczniowie stworzą projekty, prezentacje, plakaty, wystawy, filmy. Wezmą udział w warsztatach dramy oraz grach terenowych. Nauczyciele przygotują broszurę ze scenariuszami zajęć poświęconych prawom człowieka i metodom aktywizującym.
Przyczyny powstania projektu
Projekt jest odpowiedzią na wzrastający u uczniów brak motywacji do udziału w życiu społecznym i kulturalnym. Różnorodność działań, współpraca międzykulturowa i międzynarodowa powinny przyczynić się do zwiększenia zaangażowania młodzieży w życie szkoły, miasta, kraju. Wierzymy, że świadomy, młody Europejczyk będzie bardziej związany ze swoim środowiskiem, a tym samym zwiększy się jego wpływ na sprawy europejskie w przyszłości. Młodzież zrozumie, że wszyscy mieszkańcy Europy wspólnie tworzą swój kontynent. Dzięki współpracy z rówieśnikami z krajów partnerskich młodzież pozna przykłady dobrej praktyki w rozwiązywaniu problemów, podzieli się swoim doświadczeniem, wspólnie poszuka rozwiązań wybranych sytuacji kryzysowych takich jak np. wykluczenie, brak akceptacji, niepowodzenia szkolne.
Konkursy
Przed nami 5 spotkań w pięciu krajach: Estonii, Polsce, Francji, Bułgarii i Norwegii. Uczestnicy wizyt międzynarodowych zostaną wyłonieni między innymi w drodze konkursów. Wszystkie informacje będą dostępne już niedługo na stronie internetowej oraz na ściennej gazetce Comeniusa. Pierwszy wyjazd już w październiku do Estonii.
HARMONOGRAM PROJEKTU 2010/2011
WRZESIEŃ |
konkurs „Startujemy”praca nad przygotowaniem wizyty zagranicznej |
lekcje,warsztaty,spotkania z ciekawymi ludźmi,współpraca z Uniwersytetem Gdańskim,praca międzynarodowych grup tematycznych,aktualizacja strony internetowej |
PAŹDZIERNIK |
konkurs „Mam prawo do szczęścia” – cytatywizyta robocza w Estonii (Tostamaa)ankieta „Co jest dla Ciebie źródłem szczęścia”? |
|
LISTOPAD |
konkurs na logo projektuwystawa z okazji Dnia Ochrony Praw Dziecka |
|
GRUDZIEŃ |
wystawa z okazji Dnia Praw Człowiekaakcja „Drzewko szczęścia” |
|
STYCZEŃ |
konkurs „Co daję z siebie innym?” |
|
LUTY |
konkurs na najlepszą prezentację „Obrońcy praw człowieka”internetowe głosowanie na najciekawszą pracę |
|
MARZEC |
wizyta robocza w Polsce (Gdynia) |
|
KWIECIEŃ |
zebranie materiałów – przygotowanie publikacji |
|
MAJ |
wystawa z okazji Dnia Europy |
|
CZERWIEC |
ewaluacja, podsumowanie pierwszego etapu |
|