o projekcie

POGROMCY PROBLEMÓW – EUROPEJSKI WYMIAR WALKI O PRAWA CZŁOWIEKA. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW POPRZEZ DRAMĘ I DIALOG MIĘDZYKULTUROWY.

Zaczęło się…
Wszystko zaczęło się w Southampton w sierpniu 2009, gdzie Oktawia Gorzeńska, Lucie Havlisova i Liina Kaar spotkały się na  kursie dramy na tamtejszym uniwersytecie i podjęły decyzję  o współpracy.  Od września do lutego trwały  przygotowania aplikacji, poszukiwania pozostałych szkół partnerskich oraz  organizacja wizyty roboczej w styczniu 2010 roku w Gimnazjum nr 1 w Gdyni. W działania zaangażowało się wiele osób – w naszej szkole szczególnie, poza koordynatorem,  Anna Leszczyńska i Aldona Zmuda Trzebiatowska, na każdym kroku wspierane przez panią dyrektor Ewę Wołowską i panią wicedyrektor Dorotę Brylską. W lutym 2010 roku nasz wniosek został  złożony jednocześnie w ośmiu krajach. Dobrą wiadomość otrzymaliśmy w czerwcu – w konkursie ogłoszonym przez Komisję Europejską dostaliśmy 92,40 punkty.
Projekt w pigułce
Projekt „Pogromcy problemów” porusza temat praw człowieka oraz twórczych sposobów rozwiązywania problemów (poprzez dramę). Uczniowie rozpoczną pracę od przeprowadzenia ankiet w każdym z krajów uczestniczących w działaniach  na temat źródeł szczęścia oraz problemów, które dotykają ludzi. Rezultaty zostaną porównane i wykorzystane przez międzynarodowe grupy tematyczne. Pragniemy utworzyć grupy: ekologiczną, filmową, dramową, dziennikarską i nauczycielską. Celem projektu jest wypracowanie sposobów rozwiązywania problemów oraz zwiększenie motywacji uczniów, jak również refleksja nad prawami człowieka w krajach partnerskich.  Uczniowie stworzą projekty, prezentacje, plakaty, wystawy, filmy. Wezmą udział w warsztatach dramy oraz grach terenowych. Nauczyciele  przygotują  broszurę ze scenariuszami zajęć poświęconych  prawom człowieka i metodom aktywizującym.
Przyczyny powstania projektu
Projekt jest odpowiedzią na wzrastający u uczniów  brak motywacji do udziału w życiu społecznym i kulturalnym. Różnorodność działań, współpraca międzykulturowa i międzynarodowa powinny przyczynić się do zwiększenia zaangażowania młodzieży w życie szkoły, miasta, kraju. Wierzymy, że świadomy, młody Europejczyk będzie bardziej związany ze swoim środowiskiem, a tym samym zwiększy się jego wpływ na sprawy europejskie w przyszłości. Młodzież zrozumie, że wszyscy mieszkańcy  Europy  wspólnie tworzą  swój kontynent. Dzięki współpracy z rówieśnikami z krajów partnerskich młodzież pozna przykłady dobrej praktyki w rozwiązywaniu problemów, podzieli się swoim doświadczeniem, wspólnie poszuka rozwiązań wybranych sytuacji kryzysowych takich jak np. wykluczenie, brak akceptacji, niepowodzenia szkolne.


Konkursy
Przed nami 5 spotkań w pięciu krajach: Estonii, Polsce, Francji, Bułgarii i Norwegii. Uczestnicy wizyt międzynarodowych zostaną wyłonieni między innymi w drodze konkursów. Wszystkie informacje będą dostępne już niedługo na stronie internetowej oraz na ściennej  gazetce Comeniusa. Pierwszy wyjazd już w październiku do Estonii.

HARMONOGRAM PROJEKTU 2010/2011

WRZESIEŃ

konkurs „Startujemy”

praca nad przygotowaniem wizyty zagranicznej

lekcje,

warsztaty,

spotkania z ciekawymi ludźmi,

współpraca z Uniwersytetem Gdańskim,

praca międzynarodowych grup tematycznych,

aktualizacja strony internetowej

PAŹDZIERNIK

konkurs „Mam prawo do szczęścia” – cytaty

wizyta robocza w Estonii    (Tostamaa)

ankieta „Co jest dla Ciebie źródłem szczęścia”?

LISTOPAD

konkurs na logo projektu

wystawa   z okazji Dnia Ochrony Praw Dziecka

GRUDZIEŃ

wystawa z okazji Dnia Praw Człowieka

akcja „Drzewko szczęścia”

STYCZEŃ

konkurs „Co daję z siebie innym?”

LUTY

konkurs na najlepszą prezentację „Obrońcy praw człowieka”

internetowe głosowanie na najciekawszą pracę

MARZEC

wizyta robocza w Polsce (Gdynia)

KWIECIEŃ

zebranie materiałów – przygotowanie publikacji

MAJ

wystawa  z okazji Dnia Europy

CZERWIEC

ewaluacja, podsumowanie pierwszego  etapu



Dodaj komentarz